Interpretacyjna Analiza Fenomenologiczna (IPA) – od doświadczenia do znaczenia

Summer School at the University of the National Education Commission, Krakow; July 2025

Magdalena Pluta
Magdalena Pluta

Cele warsztatu:

  • Zapoznanie uczestników z podstawami podejścia Interpretacyjnej Analizy Fenomenologicznej (IPA).
  • Przedstawienie procesu badawczego w IPA krok po kroku.
  • Ukazanie możliwości zastosowania IPA w różnych dziedzinach.
  • Doskonalenie umiejętności identyfikowania tematów i pracy z danymi jakościowymi.

Program warsztatu (3 godziny):

Część I. Fundamenty IPA

  1. Wprowadzenie do IPA jako podejścia teoretyczno-metodologicznego.
  2. Teoretyczne podstawy IPA: fenomenologia, hermeneutyka i idiografia.
  3. IPA na tle innych metod jakościowych – porównanie z analizą dyskursu, teorią ugruntowaną czy badaniami narracyjnymi.

Część II. Praktyka badawcza krok po kroku

  1. Projektowanie badania z wykorzystaniem IPA.
  2. Techniki zbierania danych jakościowych w ramach tego podejścia.
  3. Zagadnienia etyczne w badaniach prowadzonych metodą IPA.
  4. Proces analizy danych: etapy interpretacji i redukcji, koncepcja podwójnej hermeneutyki.
  5. Praktyczne ćwiczenia: analiza fragmentów wywiadów, wspólna praca na materiale badawczym.
  6. Najczęstsze błędy popełniane podczas prowadzenia badań i analizy danych w nurcie IPA.

Część III. Przegląd przykładów badań opartych na IPA w różnych dziedzinach – m.in. psychologii, pedagogice, socjologii i innych

The coach:

dr Magdalena Pluta – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt badawczo-dydaktyczny na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Pedagog, specjalistka wczesnego wspomagania rozwoju, edukatorka zdrowia, animatorka kultury, certyfikowana trenerka umiejętności społecznych oraz psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie szkolenia.

Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół biopsychospołecznego funkcjonowania osób z chorobą nowotworową, promocji i edukacji zdrowotnej, psychoonkologii, socjologii medycyny oraz fenomenologicznych metod badawczych, zwłaszcza interpretacyjnej analizy fenomenologicznej (IPA). Szczególną uwagę poświęca zagadnieniom rozwoju dzieci i młodzieży żyjących z chorobami przewlekłymi oraz sposobom ich skutecznego wspierania.

Autorka  publikacji naukowych w czasopismach polskich i zagranicznych, poświęconych problematyce funkcjonowania i wsparcia osób chorych. W swojej pracy doktorskiej eksplorowała doświadczenia młodzieży związane z chorobą nowotworową.

Przewijanie do góry
Skip to content