Summer School at the University of the National Education Commission, Krakow; July 2025

Cele warsztatu:
- Zapoznanie uczestników z podstawami podejścia Interpretacyjnej Analizy Fenomenologicznej (IPA).
- Przedstawienie procesu badawczego w IPA krok po kroku.
- Ukazanie możliwości zastosowania IPA w różnych dziedzinach.
- Doskonalenie umiejętności identyfikowania tematów i pracy z danymi jakościowymi.
Program warsztatu (3 godziny):
Część I. Fundamenty IPA
- Wprowadzenie do IPA jako podejścia teoretyczno-metodologicznego.
- Teoretyczne podstawy IPA: fenomenologia, hermeneutyka i idiografia.
- IPA na tle innych metod jakościowych – porównanie z analizą dyskursu, teorią ugruntowaną czy badaniami narracyjnymi.
Część II. Praktyka badawcza krok po kroku
- Projektowanie badania z wykorzystaniem IPA.
- Techniki zbierania danych jakościowych w ramach tego podejścia.
- Zagadnienia etyczne w badaniach prowadzonych metodą IPA.
- Proces analizy danych: etapy interpretacji i redukcji, koncepcja podwójnej hermeneutyki.
- Praktyczne ćwiczenia: analiza fragmentów wywiadów, wspólna praca na materiale badawczym.
- Najczęstsze błędy popełniane podczas prowadzenia badań i analizy danych w nurcie IPA.
Część III. Przegląd przykładów badań opartych na IPA w różnych dziedzinach – m.in. psychologii, pedagogice, socjologii i innych
The coach:
dr Magdalena Pluta – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt badawczo-dydaktyczny na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Pedagog, specjalistka wczesnego wspomagania rozwoju, edukatorka zdrowia, animatorka kultury, certyfikowana trenerka umiejętności społecznych oraz psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie szkolenia.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół biopsychospołecznego funkcjonowania osób z chorobą nowotworową, promocji i edukacji zdrowotnej, psychoonkologii, socjologii medycyny oraz fenomenologicznych metod badawczych, zwłaszcza interpretacyjnej analizy fenomenologicznej (IPA). Szczególną uwagę poświęca zagadnieniom rozwoju dzieci i młodzieży żyjących z chorobami przewlekłymi oraz sposobom ich skutecznego wspierania.
Autorka publikacji naukowych w czasopismach polskich i zagranicznych, poświęconych problematyce funkcjonowania i wsparcia osób chorych. W swojej pracy doktorskiej eksplorowała doświadczenia młodzieży związane z chorobą nowotworową.